دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نخبگان زیر ذره‌بین آنا(2)/خاکی‌صدیق در گفت‌وگو با آنا:

باید علت عدم استفاده از نخبگان در بخش‌های مختلف کشور شناسایی شود

معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید علت عدم استفاده از سرمایه‌های انسانی در بخش‌های مختلف کشور ریشه‌یابی شود.
کد خبر : 623431
خاکی صدیق



علی خاکی‌صدیق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری و توجه به نخبگان دانشگاهی، عنوان کرد: سیاست‌گزاران باید به سرمایه‌های انسانی کشور توجه کنند و از نظراتشان بهره گیرند که این امر می‌تواند مانعی برای مهاجرت نخبگان باشد. به وفور می‌بینیم نخبگانی که در بخش‌های صنایع، مراکز و سازمان‌های مختلف حضور دارند باعث رفع مشکلات جامعه می‌شوند، به‌طور مثال در مقوله کووید ۱۹ دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی حوزه‌های پزشکی و علوم‌مهندسی موفق عمل کردند و توانستند کشور را از موقعیت بحران نجات دهند. هنگامی‌که نخبگان ثمره کار خود را در جامعه می‌بینند به این مسیر امیدوار می‌شوند.


معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که استفاده از نخبگان مطالبه رهبری و کل جامعه است، اظهار کرد: متاسفانه یکی از مشکلات اساسی کشور این است که بسیاری از جوانان نخبه ما مهاجرت می‌کنند و این امر معضل مهمی برای ما تلقی می‌شود. عرصه آموزش در دانشگاه به درستی پیش می‌رود و نخبگانی که در تصمیم‌گیری‌ها به کار گرفته می‌شوند توانسته‌اند موفق عمل کنند، اما باید علت عدم استفاده از سرمایه‌های انسانی در بخش‌های مختلف کشور ریشه‌یابی شود که مقوله جذب نخبگان به سیاست‌گذاران کلان و مدیران ارشد کشور مربوط می‌شود. اولین گام برای جذب سرمایه‌های انسانی فراهم کردن شرایطی مطلوب از نظر شغلی، درآمد و رفاه نسبی در اداره زندگی است.


وی افزود: البته نمی‌توان گفت اقدامات ما در دانشگاه‌ها مطلوب و ایده‌آل است، باید بحث ساماندهی آموزش عالی به‌طور ویژه‌ای مدنظر قرار گیرد، به طور مثال می‌توان به تجدید نظر در تغییر سرفصل دروس و و رشته‌های دانشگاهی اشاره کرد.


خاکی‌صدیق با تاکید بر سخنرانی اخیر رهبر انقلاب که راهکار علمی، پاسخگوی مشکلات کشور است، بیان کرد: این موضوع بسیار دقیق مطرح شده و باید در گام اول سازمان‌ها و مدیران ارشد مسائل را شناسایی کنند و از طریق دانشگاهیان به دنبال حل آن باشند. اگر این اقدام صورت گیرد و مراکز آموزشی در این زمینه با سازمان‌ها همکاری نداشته‌باشند می‌توان به آن‌ها انتقاد کرد، اما در حال حاضر موضوعات و پروژه‌هایی که به دانشگاهیان ارجاع داده می‌شود با درصد بالایی به موفقیت می‌رسد اما مرحله اجرایی کردن این طرح ها از توانایی دانشگاهیان خارج است.


معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند برای اجرایی کردن راهکارهای علمی، حامی و مشاور مراکز و سازمان‌ها باشند اما به دلیل محدودیت‌های موجود نمی‌توانند در این زمینه پیش‌گام باشند. بنابراین می‌توان گفت گام اول، تبیین مسئله، مرحله دوم اعتماد به دانشگاهیان و گام آخر سپردن مسئله به آن‌ها است. اما نه به این صورت که موضوعی همچون خودروسازی یا آلودگی هوا را مطرح کنند و از دانشگاهیان انتظار حل مسئله داشته باشند این موضوعات باید تبدیل به یک مسئله شود و سپس موضوعات پیرامون آن به بخش‌های مختلف دانشگاه سپرده شود.


وی اضافه کرد: دانشگاهیان در تبیین مسئله هم می‌توانند عمل کنند اما برای شناسایی، اجازه و امکان ورود به بخش‌های مختلف کشور را ندارند و باید با توجه به رسالت دانشگاه‌ها بخش عمده‌ای از زمان مراکز آموزشی به مقوله آموزش اختصاص داده شود.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب